Vykdydamas ERASMUS+ projekto „Discovering STEM in Nature!“ mūsų darželis organizavo metodinę dieną, kurios metu Plungės miesto ir rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams pristatė veiklas gamtosaugine tema. Marina ir Dovilė – mokytojos – mokslininkės sunerimusios dėl gamtos taršos, įvairių gamtos stichijų paprašė vaikų pagalbos. Vaikai turėjo išgelbėti lede užšalusius gyvūnus. Vėliau vaikai buvo pakviesti padiskutuoti apie gamtos reiškinius: kokius vaikai juos žino (vėtra, dangaus pašvaistė, sausra, sniegas, ugnikalnio išsiveržimas ir t.t.). Kaip susiformuoja vienas ar kitas gamtos reiškinys, ar viską vaikai yra matę juos vykstant? Kaip įvairūs gamtos reiškiniai kenkia žmonės, augalams, gyvūnams? Mokslininkės pasiūlė vaikams sukurti ugnikalnio išsiveržimą. Eksperimentui reikėjo: indo ugnikalniui (indelis nuo kavos), folijos, sodos, acto, raudonos spalvos dažų, mėlynos spalvos dažų (upeliui), vaikų išgelbėtų gyvūnų figūrėlių. Vaikai padedami mokslininkių sukūrė visą erdvę su ugnikalniu, aplink apgyvendino savo gyvūnėlius. Vėliau vyko eksperimento kulminacija – ugnikalnio išsiveržimas. Nurimus nuostabai ir emocijoms visi supratome, kokia galinga gamta, nes mūsų ugnikalnio išsiveržimas užliejo arčiau buvusius gyvūnėlius.
Po veiklos vaikai ir pedagogai buvo pakviesti sudalyvauti darželio kieme vykstančiose veiklose. Veiklos buvo suplanuotos atsižvelgiant į STEAM idėją ir kiekvienos raidės reikšmę.
S – gamtos mokslai. Veikla – „Pasivaikščiojimų gamtoje kolekcija“. Veiklai reikės: popieriniai maišeliai su iliustracija, ką vaikai turės rasti vaikščiodami gamtoje (akmenukas, gilė, žalias lapas, papartis, rudas lapas, kankorėžis, šakelė, plunksna, žolė, kiaulpienė). Su vaikais aptariamos visos nupieštos detalės, ar viską galima rasti gamtoje, ar viską vaikai yra matę, ar viską galima rasti darželio kieme, ko galbūt nepavyks rasti. Po veiklos aptariama: kaip vaikams sekėsi, ar viską rado ką tikėjosi, ko nerado, kur galėtų rasti ir pan.
T – technologijos. Veikla – lobių paieškos QR kodų pagalba. Veiklai reikia – QR kodų su užšifruotomis užuominomis, paslėpto lobio. Veikla – vaikščiodami vaikai pastebi QR kodą. Išsiaiškiname ar vaikai žino, kas tai, kur yra matę, kam jie reikalingi. Mokytoja pasiūlo vaikams nuskenuoti QR kodą ir sužinoti, kas po juo slepiasi. Randama užuominą: „Pasiruošę? Laukia smagus nuotykis ir žinoma prizai. Dabar keliaukite ten, kur auginami raudonšoniai pomidorai ir traškūs agurkėliai. Ten rasite kitą užduotį. Sėkmės.“ Vaikai keliaujama ieškodami QR kodų atlikdami įvairias užduotis, kol randą lobio skrynią. Vaikai sužino, kad QR kodai buvo tarsi žemėlapis, vedęs juos teisinga linkme.
E – inžinerija. Veikla – raidžių “STEAM” užpildymas gamtinėmis medžiagomis. Mokytoja su vaikais aptaria paruoštų raidžių plaktus: kokios tai raidės, kokie žodžiai galėtų būti iš šių raidžių, koks žodis išeina jas visas sudėjus. Ar vaikai yra girdėję žodelį STEAM. Aptariama, ką reškia kiekviena raidė. Vaikams pasiūloma kiekvieną raidelę užpildyti gamtine medžiaga. Svarstoma: ar užteks priemonių, ką galime rasti aplinkoje, gal pasiskirstyti komandomis, kiek laiko truks atlikti užduotį. Vėliau pasidžiaugiama atliktu darbu, padiskutuojama kokia panaudota priemonė tiko labiausia, ko panaudojo mažiausiai, ko galbūt pritrūko ir pan.
A – menas. Veikla – įvairių raštų marginimas ant užuolaidų. Veiklai reikia – raštuotų baltų/dieninių užuolaidų. Dažų, teptukų, vandens. Su vaikais aptariama: ar jiems patinka piešti, kur vaikai dažniausiai piešia, kokia piešimo priemonė labiausiai patinka, kur dar galima piešti išskyrus popierių. Po diskusijos vaikams pasiūloma piešti ant pakabintų užuolaidų – reikia spalva užpildyti tas erdves kur vaikai mato kažkokį raštą: gėlę, žvaigždutė, drugelį ir pan. Veiklos metu vaikai skatinami kurti ir papildyti piešinį reikiamomis detalėmis (nupiešti gėlei kotelį ir t.t.)
M – matematika. Veikla – vabaliukai ir akmenukai. Veiklai reikia popierinių užduočių paruoštukų, skirtingų dydžių akmenukų, pešimo priemonių. Veiklos: akmenukais užpildyk drugelio/boružėlės sparnus – kiek taškelių vienoje pusėje, tiek reikia sudėti kitoje pusėje. Kirmėlytė iš akmenukų – kirmėlytės pilvukus užpildyti akmenukais, suskaičiuoti kiek akmenukų panaudota. Vabaliukas akmenuko kūnu – vaikai apsibrėžia ant balto popieriaus akmenuką, vėliau apibrėžtą formą „sugyvina“ – nupiešia kojytes, akytes, ūselius…
Po praktinių veiklų darželio kieme Plungės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojos pakviečiamos veiklų aptarimui, apžiūrimi Plungės lopšelio-darželio „Vyturėlis“ mokytojų paruošti stendiniai pranešimai – STEAM veiklos mūsų grupėse. Mokytojos pasidalijo pastebėjimais, pasiūlymais, pasidžiaugia nuoširdžiu ir aktyviu dalijimusi gerąja patirtimi.
Renginį organizavo Plungės lopšelio-darželio „Vyturėlis“ PU mokytojos Dovilė Žalandauskienė ir Marina Vainauskienė